Bakgrunden till förändringarna är en genomgång av tolkningarna i AFS 2003:6 samt förändringar i standard SS-EN 1756-1:2021, vilka ligger till grund för hur kontroller ska utföras samt vilka krav som gäller vid besiktning. De nya besiktningsreglerna har tagits fram inom Fordonsbesiktningsbranschens tekniska kommitté, i dialog med Arbetsmiljöverket.
Förändringar i korthet som kan påverka dig som fordonsägare vid besiktning.
- Instruktionsbok kommer spela en större roll under besiktningen och i vissa fall kommer teknikern behöva läsa i den för att veta t.ex. just hur den aktuella lyften ska vara beskaffad.
- Bakgavellyftar som ändrats eller modifierats kommer behöva visa intyg på godkänd revisionsbesiktning.
- Utmärkning och markering. Bakgavellyftar ska vara utrustade med anordningar som förstärker synbarhet från sidorna och bakifrån (se till att samtliga flaggor, reflexer, reflextejp, lampor är hela och på plats).
- När man står på bakgavellyften och har den i flakhöjd samt använder reglage som nås från den positionen, ska det inte vara möjligt att tilta ned lyften mer än 10°.
- Samtliga reglage ska fungera så som tillverkaren angivit. Reglage som ger en annan manöverriktning än vad dekal med symboler och/eller bilder anger kommer underkännas.
- Skydd och förebyggande mot klämning. Förutom tvåhandsgrepp ska alla skydd bibehålla sin funktion. Förebyggande kan bestå i att flakkanten är vinklad så att foten puttas bort när lyften höjs. Förebyggande kan vara tydliga markeringar på lyft/flak t.ex. utmärkt riskzon eller en anvisad plats vid manövrering.
- Tillslag av bakgavellyft ska sitta i låsbart utrymme (i hytt, låsbar låda eller låsbar strömbrytare).
- Någon form av indikering ska finnas i hytten som visar om bakgavellyften är öppen eller i körläge.